Do roku 2020 by tak evropské větrné farmy měly produkovat 40 GW elektrické energie. Výše uvedené výhody mořských větrných parků jsou však vykoupeny jejich podstatně komplikovanější instalací a servisem.
Při provádění pravidelného servisu větrné elektrárny na moři nezbývá technikům nic jiného, než se k elektrárně vydat buď lodí, nebo vrtulníkem. Stejným způsobem se musí dopravovat veškeré vybavení a díly potřebné k odstranění případných závad. Vzhledem k umístění elektráren se ale jedná o časově náročnou a nákladnou akci a díky neustále rostoucímu počtu obtížně dostupných větrných farem na moři je tento způsob provádění údržby do budoucna neudržitelný. |
Společnost Siemens proto uvedla do provozu dvojici speciálních lodí, jež jsou určeny výhradě pro servis mořských větrných elektráren. Pro každé z plavidel, které pro Siemens vyprojektovala dánská společnost Esvagt, je charakteristická nejen zářivě červená barva, ale i netradičně tvarovaná příď. Díky svému designu mohou lodě dosahovat poměrně vysoké rychlosti (zhruba 25 kilometrů za hodinu), současně si ale dokážou zachovat vysokou stabilitu i na neklidném moři. |
Lodě totiž nejsou primárně určeny jako dopravní prostředek pro dopravu personálu a materiálu, mají sloužit především jako plovoucí servisní středisko. Na každém plavidle je možné ubytovat na dobu několika týdnů až čtyři desítky techniků, kteří mají k dispozici tisíce náhradních součástek všeho druhu uskladněných v podpalubí v šesti dvacetistopých kontejnerech. |
Servisní lodě se jmenují Esvagt Froude a Esvagt Faraday. Plavidlo pojmenováné po anglickém inženýrovi a námořním architektovi Williamovi Froudeovi, který se mj. podílel na pokládání prvního transkontinentálního kabelu, bude provádět servis na větrné farmě Baltic II v Baltském moři, loď nesoucí jméno anglického chemika a fyzika Michaela Faradaye bude servisovat větrnou farmu Butendiek v Severním moři. Každá ze sesterských lodí je dlouhá 83,7 metrů a široká 17,6 metrů. Plocha paluby je 305 m2 a k ubytování i práci slouží celkem 60 kajut. Pro posádku jsou k dispozici dvě kina, posilovna nebo palubní knihovna. |
SIEMENS Butendiek větrné elektrárny.
|
Nejdůležitější součástí lodi je však 25 metrů dlouhá lávka zajišťující bezpečný přechod z lodi na elektrárnu. Lávka je totiž umístěna na speciálním počítačově řízeném hydraulickém systému, který neustále zajišťuje její stabilní polohu vůči turbíně, a to i za rozbouřeného moře. Technici tak mají zajištěný snadný přístup k elektrárně, přičemž cesta do práce jim zabere doslova jen pár minut. V tom také spočívá hlavní přínos lodí – díky své soběstačnosti umožňují servis elektráren bez zbytečných prodlev spojených s dopravou techniků a materiálu. Celý proces je tak nesrovnatelně efektivnější a snižuje intervaly, během nichž nemohou turbíny vyrábět elektřinu, na minimum. |
Že to lodě Esvagt nemají jednoduché? Nevlezl bych tam ani za cihlu zlata.
|
Závěr:
Siemens v současné době provádí servis a údržbu pro více než 1 400 větrných elektrárnách o celkovém výkonu více než 4,8 GW. Jako jediná firma nabízí kompletní řešení pro větrnou energetiku: výrobu větrných elektráren, vyvedení výkonu, instalaci, uvedení do provozu, servis i financování.
Jaroslav Blažek
Větrná farma Butendiek v Severním moři: http://www.owp-butendiek.de/
Siemens, s.r.o., Communications
Vladimír Bukač, telefon: +420 724 652 306
E-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.