Z této nové řady Blue e+ jsme osadili na skříň SK 3187.930 s chladícím výkonem 2,6kW. Jak napovídá tento ofiko obrázek, montáž do dveří je možná ve třech variantách, nástavbová montáž, částečná vestavba nebo plná vestavba. Toliko teorie a pojďme se mrknout na praktickou stránku věci.
Balení na výšku na paletě, ale nijak moc se neviklá, i když první moment jsme byli opatrní, aby se nám nevyvrátila. Proto co nejdříve šup s ní do dveří.
Zvolili jsme montáž částečnou, tedy půl klimy do skříně a půl ven. Skříň jsme objednali již s otvorem pro tuto jednotku, což je perfektní varianta, navíc je díra stejná pro všechny verze montáže. Samotná montáž byla absolutně jednoduchá a rychlá, nechtěli jsme tomu ani věřit, vůbec jsme nestihli udělat nějakou fotku. Takže je tam.
Proto jsme na italském webu Rittal pro Vás našli aspoň videoukázku, jak správně tuto skříň namontovat v částečné vestavbě.
https://www.youtube.com/watch?v=Ak6k_xNLsLk&feature=youtube
Videoukázky dalších dvou druhů vestavby jako plná montáž je video zde a nástavbová pak tady.
Proti ofiko obrázku pak vypadá chladící jednotka v praxi takto. Nový regulátor s barevným displejem a také logo Rittal.
"Úspora energie až 75 % na základě komponentů s regulovanými otáčkami a technologii tepelné trubice", což je opět informace z katalogu, ale vidět to na vlastní oči je druhá věc. Pod krytem se opravdu ukrývá střídač pro regulaci otáček motorů v klimačce.
Zapojení jednotky na síť je velmi univerzální, přebere si téměř všechno co k ní připojíte, jak 110V-240V 1~ 50Hz/60Hz, tak 380V-480V 3~ 50Hz/60Hz. Dokonce i připojení k netu. Hlavně dva nezávislé kontakty pro signalizaci do PLC, které se dají volně programovat, i když úplně volně zase ne. Uvidíme dále. Více informací v manuálu v závěru článku.
Na ten displej jsme byli zvědaví, připomínal mobil na šířku, telefonovat ale neumí, zatím. Po připojení k napájení náběh chvilku trvá, takové barevné logo Rittal informuje o tom že se "něco děje".
Už se to pohnulo dále, ciferník jako v autě, čidlo měření teploty ještě zatím nic neříká a EER vlevo není žádný error, viz dále.
Start je hotov, zatím měříme teplotu okolí, těch 11°C není žádná úprava v "Photoshopu", ale opravdová teplota kolem stroje. Zima.
Na displeji jak v autě je dost informací, proto neuškodí se je přiblížit trochu stránkou z manuálu, tedy upravenou, aby bylo vše na jednom místě.
Klikněte na obrázek pro zvětšení
Tak už se nám to škrábe pomalu nahoru, začínáme ve skříni trošku topit, i když podle symbolu ještě zdaleka nechladíme, není pořád co. Tak aspoň přes "i" mrkneme na teploty.
Průměrná teplota za 24 hodin okolí a v rozvaděči je dost podobná, ne ve všech fabrikách chodí v práci i v zimě s krátkým rukávem.
Už nám to chladí, zatím jen s použitím teplené trubice. Klima probrala z nicnedělání a musí makat. Pokud je v okolí těch 10°C není nutné pouštět kompresor a stačí bohatě venkovní teplota. Tento systém opravdu šetří hodně elektrické energie a výrazně zvyšuje životnost agregátů jednotky.
Pro nastavení jednotky je další menu přístupné po zadání PIN, to najdete v manuálu.
A jsme tam, tady právě si upravíme například to, co potřebujeme signalizovat do PLC přes kontakty alarmových relé. Jedno udává všechny poruchy teploty, čidel, hodnoty alarmů. Znamená to, že na kontakt relé si přiřadíme několik událostí, které souvisí s teplotou. Druhý kontakt zase obsadíme poruchami od samotné funkce klimy, tedy ventilátorů, měniče a podobně. Je to intuitivní a raz-dva.
Jaroslav Blažek
Doplňující odkazy k článku:
Manuál a návod k Rittal Blue e+ jednotce je tady.
Chladicí jednotky Blue e+, chladicí výkon 2,00-6,00kW, doplňující informace zde.