LOGO! funkce ON/OFF a přenos dat mezi LOGO!

  • úterý, 18 leden 2022 05:25

Jednoduchá funkce v LOGO! v několika variantách nejen pro začátečníky. A jak dostat data z jednoho do druhého LOGO!?

Pokud máte zajímavou funkci nebo aplikaci s LOGO! a chtěli byste se podělit s ostatními, pošlete pár obrázků, zveřejníme v článku, klidně i s vaším kontaktem pro další zájemce.


Na tři výstupy LOGO! je připojen jen nějaký nevyužitý starší periferní modul digitálních vstupů s indikačními LED. Jen k vůli signalizaci.

logo onoff 01


Jak na to? Existuje samozřejmě mnoho variant jak to udělat. Využít při tom funkce které jsou v LOGO! k dispozici. Jedna verze s využitím čítače je zde.
U všech platí zajistit stav výstupu po vypnutí a zapnutí tak, aby nemohlo dojít k samovolnému spuštění pohybu ovládaného zařízení.

logo onoff 10


Druhá verze s využitím funkce posuvného registru. Tuto funkcí můžeme použít v LOGO! jen 4x.

logo onoff 11


Nakonec ta pravá, neboť zkušení programátoři již zřejmě kroutili hlavou, proč to dělat tak složitě, když to jde takto. Proto, abychom si ukázali, že vše se dá vyřešit více způsoby s využitím složení různých funkcí.

logo onoff 12


Takto nám to funguje online.

logo onoff 13


Tohle bylo celkem jednoduché. Aspoň jsme využili starší vstupní periferní modul, který má signalizační LED, takže nám stačilo připojit tři vodiče.

logo onoff 02


Nyní zapojíme dvě LOGO!, v jednom bude běžet dokola čítač a jeho stav chceme mít na obou LOGO!.

logo onoff 03


Popis Master - Slave není správný, slouží jen pro první představu, abychom si uvědomili odkud, co a kam přesuneme. Takže čítač v jednom LOGO! čítá impulsy z generátoru stále od jedné do 999.

logo onoff 20


Abychom dostali stav čítače do druhého LOGO!, připojíme nejprve jeho výstup do VM paměti na adresu 10.

logo onoff 21


A z LOGO! modulu uděláme server. Tento server bude poskytovat data - stav čítače pro další klienty nebo klienta na síti.

logo onoff 22


LOGO! kde chceme data mít bude ve funkci klient. Je potřeba si jen uvědomit kdo je kdo, tady klient tahá data ze serveru. Podobně jako při prohlížení internetu je každý klientem a kouká na data ze serveru.

logo onoff 30


Tato data, tedy jejich adresy si nastavíme v tabulce. Tohle LOGO! klient koukne na server a z paměťové oblasti na adrese VB10 přečte jeden byte a uloží si jej do své paměťové oblasti na adresu VB20. Ve VB1 máme ještě stav vstupů (VB1024) ve vzdáleném LOGO!. Číst můžeme cokoliv, co máme v paměti a této tabulce definováno. Funguje to samozřejmě oběma směry, což uvidíme v dalším článku.
Klikněte na obrázek pro zvětšení

logo onoff 31b


Paměťová VM oblast v LOGO! Volná paměť je od nuly do 850 bytes, pak podle tabulek. Stav digitálních vstupů každého LOGO začíná na uvedené VB1024. Koukněte se na to ještě do nápovědy.

logo onoff 32


A dostat stav čítače proměnnou z VM paměti na displej LOGO! je již jednoduché.

logo onoff 04


Třeba takto. Proč čteme stav čítače na adrese VW22? Zkuste si to online a podívat se do tabulky proměnných.

logo onoff 33


Koukněte na video, jak to má vypadat, když to funguje. One minute video. :)

https://www.youtube.com/watch?v=OY_rmQW0eKw&feature=youtube.


Závěr:
Celou komunikaci můžeme také definovat jen v síťovém prvku, po jednom. Možností v LOGO! je vždycky více. Hlavně je potřeba si v tabulce a adresách udělat nějaký systém, neboť se v tom dá velmi lehce "ztratit", což platí hlavně pro začínající uživatele.
Příště si ukážeme to, proč se vlastně tímto tématem trochu zabýváme, potřebujeme z druhého LOGO! udělat vzdálenou periferii.

 Jaroslav Blažek


Doplňující odkazy k článku: 

LOGO! materiály najdete zde.
Siemens Česká Republika.

 

Pro psaní komentářů se přihlašte

Kontakt

email : blaja @blaja.cz
email reklama: info @blaja.cz
email adresy bez mezery 
před zavináčem

Jaroslav Blažek
Štěpánská 1888
755 01 Vsetín
+420 608 180 209